11:41HI-TECH Danica Manojlović|08. 02. 2019 Link ka stranici

Šta je gejming? Kako je odjednom postao tako popularan?


Mislim da ne prođe dan a da mi neko ne postavi jedno od ova dva pitanja. I prvo što svima kažem je da greše. Nije gejming ništa novo a i nije se pojavio odjednom.

Kao i sve u prirodi pa i u nama samima, gejming se menjao vremenom i prilagođavao promenama u društvu.

U praistoriji su se igrali kamenčićima kako prikazuju neki nađeni crteži. Kamenčići su unapređeni u platnene lopte, platnene lopte u klikere a klikeri u prave lopte. Danas su to sportovi koji se igraju i uživo i online.

Bacanje kockica, igranje karata, x-ox ili podmornice su samo neke od osnova na kojima su razvijane igre za PC. Iako nama danas neke od navedenih zanimacija izgledaju smešno i možda dosadno, svaka od njih je u svoje vreme imala obožavaoce. I svaki period istorije ima neke svoje zanimljivosti.

NINTENDO je nastao daleke 1889. godine i to kao kompanija za proizvodnju karata. U početku su se karte izrađivale ručno ali kako su ubrzo postale popularne, proizvodnja je unaređena zapošljavanjem velikog broja ljudi kako bi se odgovorilo zahtevima tržišta. 1959. Nintendo postiže dogovor sa Diznijem i dobija pravo da njihove likove stavlja na karte. Samo za godinu dana ova kolekcija je prodata u preko 600.000 komada. Kako su se ekonomske prilike menjale, tako je i kompanija istraživala tržišta i uvodila novine. 1970. godine izbacuju prvo svetleće oružje za igranje kod kuće Nintendo Beam Gun. I 1972. počinje epoha njihove dominacije u igrama. Tada izbacuju Ele-Conga koja je svirala pre-programirane ritmove ali i prvu komercijalnu konzolu za video igre. Sve posle toga je istorija koja se i dalje menja i unapređuje.

MONOPOL je među prvima dobio svoje PC i konzolarno izdanje. A u početku, ali i danas, se pravio od papira. Koliko je ova igra bila prihvaćena, govori i činjenica da se vezuje za jednu od najinteresantnijih priča iz Drugog Svetskog rata. U pojedinim logorima je bilo dozvoljeno ratnim zarobljenicima da igraju društvene igre. Britanska vlada je dobila odobrenje da svojim vojnicima šalje jednu do dve igre. Monopol je bio njihov izbor broj jedan. Ali… Ono što nacistima nije palo na pamet je da će izdavač igre u saradnji sa vladom izrađivati specijalne verzije igre sa pravim novcem umesto onoga za igranje, a i da će svilene mape pokazivati mesta na kojim su se nalazili saveznici sa sve instrukcijama za bekstvo.

Rubikova kocka koja današnjim klincima naviklim na aplikacije i uputstva sa Googl-a izgleda kao Nemoguća misija je bila čak i modni detalj u svoje vreme. Nastala je greškom arhitekte Erna Rubika, koji je samo želeo da istraži mogućnosti dizajniranja blokova koji bi mogli da se pomeraju bez urušavanja cele konstrukcije, a dobio je kocku za koju mu je trebalo preko mesec dana da je vrati u prvobitno stanje. Na osnovama ovog principa je nastalo niz logičkih igrica ali sada već savršeni programi za dizajniranje.

Slagalice sa slikama Puzzle su bile osnova za TETRIS, Nintendo Game Boy klasik za koji je dokazano da leči insomniu. 2009. je veliki broj naučnika istraživao uticaj igrica na psihu. Pacijenti su bili podeljeni u tri grupe i prikazivani su im klipovi sa traumatičnim iskustvima i nasilnim scenama. Grupa kojoj je dozvoljeno da posle ovih filmova igra Tetris bar 10 minuta je bila manje nervozna. Pripadnici grupe su manje razmišljali o viđenim nesrećama. Igranje Tetrisa  razvija deo mozga koji je odgovoran za čuvanje memorije i preporučuje se kao dodatna pomoć za smirenje u stresnim situacijama.

Sada već postoje i mobilne aplikacije za lečenje depresije. Istraživači Univerziteta u Washingtonu su dokazali da igranje video igara umanjuje simptome depresije i to uz pomoć EVO projekta, digitalne platforme dizajnirane da unapredi kognitivne procese. Najveći napredak je viđen kod grupe starijih od 60 godina. Ne samo da su se osećali bolje, nego su imali i bolju koncentraciju. Pošto su neki naučni osporavali ove rezultate, otišlo se i korak dalje sa ovim istraživanjima. 600 nesumično izabranih ljudi sa dijagnozama depresije je podeljeno u grupe. Svakoj od njih je dana jedna verzija igre. EVO aplikacija za terapiju uz pomoć rešavanja problema ili Helath Tips aplikacija sa placebo efektom. Grupa koja je igrala EVO je imala neuporedivo bolje rezultate.

A ako govorimo o rezultatima poboljšanja koje nekima donosi igranje igrica, tu je i istraživanje iz 2003. Godine kojim je dokazano da hirurzi koji najmanje 3 sata nedeljno igraju igre imaju oko 37% manje grešaka pri operacijama ali i 27% brže iste i privode kraju.

Muzika i igre su takođe povezani. Žive svirke, snimanje ploča, unaređeni sudiji i ploče koje postaju cd-ovi i sada viralni klipovi koje skidate online. A igra Guitar Hero: Aerosmith je prodata u preko 3 miliona primeraka i donela je bendu veću zaradu nego bilo koji album koji su izdali.

I na kraju –  Liga Šampiona, Super Bowl, NBA, Olimpijada ili bilo koja druga sportska manifestacija koja okuplja ljude na stadionima ili u halama  je osnova današnjeg e-sporta i turnira koji se sve više organizuju širom sveta. Mečevi su se prenosili uživo na TV-u, pa kablovskim televizijama a sada je to Twitch.  

A znate li da je i ove godine naša igračica Countera uspela da se kvalifikuje na prestižni turnir u Katowicama? Prenose utakmica ali i teniskih mečeva ste pratili a da li će ijedna televizija  imati prilog o ovome? Na žalost, pitanje je hoće li se naći i neki sporstki novinar da posveti par redova ovome u nekim novina.

Da li i dalje mislite da je gejming nešto novo?

Comments

comments